Čtení je značně složitý proces a vyžaduje určité schopnosti, které by dítě mělo mít před tím, než s výukou čtení začneme. Ze zkušeností víme, že řada dětí s mentálním postižením nemá potřebné schopnosti ve věku, kdy se obvykle se čtením začíná, mnohé jich nedosáhnou nikdy. Proto je nesmírně důležité stanovit si aktuální vývojovou úroveň v těch oblastech, které jsou pro výuku čtení potřebné. Na základě tohoto diagnostického vyhodnocení, pak můžeme stanovit vhodnou metodu pro výuku čtení, u dětí u nichž není předpoklad technického čtení pak můžeme stanovat jinou formu výuky čtení, např. sociální čtení.
Čeho si tedy všímáme u dětí s mentálním postižením před tím než zahájíme výuku čtení?
– výuka čtení s využítím globální metody, stejně tak jako sociální čtení je založeno na zrakovém rozlišování obrázků, symbolů a různých tvarů, proto je zásadní zjistit jaké úrovně dosahuje dítě v této oblasti. K tomu může napomoci diagnostický materiál Diferenciace zobrazených pojmů, který je součásti Speciálněpedagogického vyšetření pro zhodnocení impresivní řeči a impresivních jazykových schopností /Hemzáčková, 2001/.
V něm zjišťujeme zda a jak je dítě schopno:
Stejné oblasti se věnuje i přípravná etapa výuky čtení s využitím globální metody v učební pomůcce První čtení. V části diferenciační cvičení zrakového vnímání zjišťujeme, zda je dítě schopno identifikovat předměty a obrázky a tvořit jejich dvojice, v části porozumění a zapamatování pojmu si ověřujeme, zda je dítě schopno spojovat slovo /název/ s předmětem nebo obrázkem.
Pokud zjistíme v diagnostikovaných oblastech nedostatky, je zapotřebí cíleně se zaměřit na problematickou oblast.
Jednou z možných příčin selhávání dítěte v oblasti zrakového vnímání může být centrální postižení zraku (cortical/cerebreal visual impairment – CVI). Nejedná se o funkční postižení oka. Zrakový systém mozku nedokáže interpretovat co oko vidí a postižené je tedy zpracování zrakových vjemů.
Nejčastější projevy CVI:
CVI se může vyskytovat v kombinaci s dětskou mozkovou obrnou, mentálním postižením, poruchami učení apod. Chování dítěte s CVI často připomíná projevy dítěte s poruchou autistického spektra. Pokud si nejsme jisti příčinou obtíží, doporučujeme provést funkční vyšetření zraku (provádí oční lékař, některá pracoviště Rané péče pro vady zraku a SPC pro vady zraku).
Více informací naleznete v publikaci Dívám se, ale nevidím.
– zjišťujeme schopnosti dítěte v oblasti naslouchání, sluchové diferenciace, sluchové paměti, sluchové analýze a syntéze a vnímání rytmu. Pro zjištění úrovně v těchto oblastech velmi dobře poslouží materiál J.Bednářové, Diagnostika dítěte předškolního věku. Pro informaci vkládáme vývojovou řadu fonematického sluchu.
Fonematické vnímání (fonematická diferenciace) je dlouhodobý vývojový proces, který probíhá od raného věku až do věku 6. – 7. let u zdravého jedince – tedy do věku předškolního, kdy má být dítě připraveno k výuce čtení. Obtíže v nezralosti výše uvedeného fonematického vnímání se často projevují u dětí s opožděným vývojem a s mentální retardací.
A: Poznávání a rozlišování obecných a specifických zvuků:
1. Rozlišování síly a hlasitosti zvuků obecných (domácnost, hlasy zvířat, příroda, prostředí.
2. Rozlišování síly a hlasitosti různých zvuků (zvukových hraček nebo hudebních nástrojů).
3. Poznávání a rozlišování tónů zvuků/ hudebních nástrojů.
4. Poznávání a rozlišování délky zvuku.
5. Poznávání směrovosti (odkud, kde).
B. Poznávání a rozlišování hudebního projevu:
C. Poznávání a rozlišování mluvního projevu povšechného, nečleněného (suprasegmentálního).
D. Poznávání a rozlišování mluvního projevu členěného na menší úseky (segmentálního)
Při výuce čtení se často setkáváme s dětmi, u nichž váháme zda pokračovat ve čtení analyticko – syntetickou metodou nebo přejít k jiné metodě nebo sociálnímu čtení. Dítě obvykle čte s chybami, má obtíže ve fonematickém rozlišování, s obtížemi spojuje slova do slabik a následně do slov, všechny obtíže ve čtení plynou z nedostatků ve sluchovém vnímání .
Zde může značně pomoci cvičení sluchové syntézy slabikové a hláskové, zároveň tento materiál slouží k vyhodnocení úrovně dítěte v této oblasti a napomůže zacílit intervenci na problematickou oblast.
Rozkládáním slov na slabiky /MÁ-MA, CI-BU-LE, KO-LO-TOČ/ s podporou obrázků se snažíme zlepšit sluchové rozlišování jednotlivých hlásek.
Způsoby práce dle obtížnosti / volíme na základě schopností dítěte/:
Pořadí předkládaných obrázků:
Hodnocení:
Provedeno:
- s obrázkem a se slovním návodem /slovo vysloví - obrázek ukáže/
- s obrázkem /slovo vysloví - obrázek ukáže/
- výběrem ze 3 4 a více možností
Pokud dítě nemluví, obrázek pouze ukáže nebo. zaměří svůj pohled.
Zvládá-li dítě sluchovou syntézu slabikovou, múžeme zařadit sluchovou syntézu hláskovou, kdy rozkládáním slov na hlásky /M-Á-M-A, C-I-B-U-L-E/ usilujeme o zlepšení sluchového vnímání jednotlivých hlásek.
Způsob práce je stejný jako u sluchové syntézy slabikové.
Pořadí předkládaných obrázků:
Hodnocení
Provedeno:
- s obrázkem a se slovním návodem /slovo vysloví - obrázek ukáže/
- s obrázkem /slovo vysloví - obrázek ukáže/
- výběrem ze 3, 4 a více možností
Pokud dítě nemluví, obrázek pouze ukáže nebo. zaměří svůj pohled.
– orientačně zjišťujeme schopnost porozumění pojmům nahoře – dole, vlevo – vpravo, orientace na řádku, chápání předložkových vazeb na – do – v, vpředu - vzadu. Více v publikaci J.Bednářové, Diagnostika dítěte předškolního věku.
Zjištění úrovně komunikačních schopností je nezbytné zejména u dětí, které nekomunikují verbálně. Je však stejně důležité u dětí, jejichž komunikační schopnosti jsou opožděné nebo narušené. Pro výuku čtení potřebujeme zjistit čemu dítě rozumí a jakým způsobem komunikuje. Zde doporučujeme využít následující materiály:
Vyšetření porozumění řeči
Komunikační profil Matrix
Kromě toho doporučujeme zpracovat seznam aktuálních zvukových projevů, slabik, slov, gest, které žák používá ke komunikaci s okolím.