V této části chceme uvádět nejčastější dotazy a odpovědi na tyto dotazy
-----
Odpověď:
Dobrý den, jsme moc rádi, že obrázky se Sofinkou využíváte a věřím, že nejen obrázky, ale i čtecí listy a další tipy z našeho webu se Vám budou hodit. Přiřazení jiných než českých nápisů je samozřejmostí, je výhodné, že lze doplnit nápis v jakémkoliv jazyce (už se nám ozvalo více lidí, kteří takto naše obrázky využívají, v rubrice čtecí listy jsou obrázky s německými slovy). Na iPadu je možné si "vyrobit" pomocí aplikace Book Creator vlastní čítanku s obrázky z Prvního čtení, ale i s jakýmikoliv jinými obrázky včetně fotografií. Navíc je možné ji ozvučit. Doporučuji se podívat na stránky www.i-sen.cz, kde najdete podrobné informace jak na to. Je také možno se přihlásit na kurz, kde se vše naučíte a vyzkoušíte. My na našem webu máme o tomto jen krátkou informaci a ukázku, to jste asi viděla. Viz http://www.globalni-cteni.cz/clanek/doporucujeme/
Budeme moc rádi, pokud se pochlubíte jakým způsobem naše stránky pro Sofinku využíváte a rádi Vaše zkušenosti s využitím globálního čtení u dětí s Downovým syndromem zveřejníme. Já jsem pracovala a stále pracuji s dětmi s Ds a globální čtení používám pro rozvoj jejich komunikace od 2 - 3 let a řadu z nich jsem následně naučila i číst, takže vstupovaly do školy a už četly
-----
Odpověď:
Čtení s využitím globální metody je samozřejmě využitelné i ve věku Vašeho syna i ve věku starším, protože ze zkušenosti víme, že do té doby se většinou zkouší klasická výuka čtení a předpokládá se, že se dítě naučí zcela číst. Pokud se to nedaří obvykle z důvodu nedostatků ve sluchovém rozlišování (dítě neslyší jednotlivé hlásky a není schopno je spojit do slov), může se využít globální metody, kdy si dítě osvojí alespoň některá slova (mohou to být desítky slov) na základě zrakového rozlišování - tím, že jsou mu předkládána slova doplněná obrázky si dítě vlastně "zapamatuje" tvar slov. Ostatně tak to funguje i u dětí, které se dlouhodobě neúspěšně učí číst ze slabikářů - naučí se v podstatě zpaměti slova, která se stále dokola učí číst... Výhodou naší metody je, že lze lépe vybrat vhodná slova než jsou ve slabikářích. Mohou to být slova z oblastí, které jsou pro dítě důležité nebo, které ho zajímají. Pak je dítě k práci i velmi motivováno. Navíc stále může probíhat cvičení sluchového rozlišování (postup viz http://www.globalni-cteni.cz/clanek/predpoklady-pro-cteni/#Sluchová syntéza slabiková) souběžně s výukou globálního čtení. Přečtěte si na našich stránkách příběh Pavlíny http://www.globalni-cteni.cz/clanek/pavlina-narozena-1984/. Tu jsem začala globální čtení učit skoro ve 12 letech, naučila se číst 150 slov.
Takže určitě to lze, počítají s tím i vzdělávací programy speciálních škol, takže námitka paní učitelky, že musí postupovat klasicky se nezakládá na pravdě. Je to však o lidech, jako vše.. Znám mnoho tvořivých pedagogů, kteří dětem vytvářejí čítanky na míru a usilují o to, aby děti našly svou vlastní cestu ve čtení, ale i mnoho těch, kteří odmítají udělat něco navíc a ohánějí se předpisy, případně neschopností dítěte a nespolupracujícími rodiči, přitom problém je v jejich nechuti, lenosti, pohodlnosti...U dětí s nějakým handicapem je obzvlášť důležitá dobrá paní učitelka, která je ochotna hledat a zkoušet. Zkuste hledat, ptát se jiných rodičů, jaké mají zkušenosti, jestli by pomohlo přejít k jiné učitelce v rámci školy..Co rodiče ze Společnosti Downův syndrom, nevěděli by o nějaké osvícené pedagožce z Vašeho regionu?Mrkněte sem http://www.downsyndrom.cz/kontakt/dalsi-organizace-ds.html. Jinak je veškerý postup výuky popsán na našem webu, učební pomůcku lze zakoupit v nakladatelství Parta.
-----
Odpověď:
Je vhodné označovat členy rodiny, tak jak je dítě pojmenovává, takže bratra určitě označte DIDI, slovo BRATR, SESTRA bych rozhodně nepoužila. Pokud ostatní osoby pojmenovává MÁMA,TÁTA,BABI,DĚDA atd. i když s nedokonalou výslovností, označte je těmito slovy. Pokud pro jejich pojmenování používá vlastní jména, použijte je (podobně jako DIDI). Dvouslovnému označování bych se pokud možno vyhnula, např. slovo BABI může použít pro obě babičky a obvykle se dobře vyslovuje. Je lépe vše spíše zjednodušit a použit to označení, které používá sám žak -asi neříká bratr DIDI, ale jen DIDI.
-----
Odpověď:
Dobrý den,
jsme moc rádi, že využíváte naše stránky pro své žáky. Co se týče Vašeho podnětu o zařazení slovesa MÍT nebo MÁ do výuky, tak my s tímto slovem samozřejmě ve výuce pracujeme, dokonce se používá opravdu velmi často, děti ho již mnohdy znají z předchozí neúspěšné výuky analyticko-syntetickou metodou. Je součástí části Procvičování, konkrétně části Čtení vět s doplňkovými slovy (formuláře 24 - 27). Viz http://www.globalni-cteni.cz/vytvorit-formular/cteni-vet-s-doplnkovymi-slovy/. Kromě toho je toto sloveso součástí jednoduchých textů v části Jednoduché texty k situačním obrázkům http://www.globalni-cteni.cz/vytvorit-formular/jednoduche-texty-k-situacnim-obrazkum/. Všude lze navíc vytvářet vlastní texty s využitím slova MÁ. V části Metodická doporučení viz http://www.globalni-cteni.cz/clanek/postup-vyuky/#Metodická doporučení, je krátká pasáž věnovaná využití tohoto slova, doplněná ukázkami čtecích listů vyrobených dětem na míru, ještě před vznikem webových stránek nebo s využitím slov a obrázků, které nemáme v databázi. V části Ukázky čtecích listů je využití slova MÁ pro čtecí listy s mincemi. Takže skládat věty o 3 i více slovech jak o tom píšete, pomocí našich stránek lze. Vy jste patrně měla na mysli samostatný obrázek pro slovo MÁ? Ten skutečně v současné době není a ani v minulosti jsme o něm neuvažovali kvůli abstraktnosti takového obrázku - děti schopné pochopit abstraktní obrázek představující sloveso MÁ, jistě pochopí kartičku se slovem MÁ. Tak jsem vždy postupovala já ve výuce - mezi dva obrázky jsem položila slovo MÁ, nejprve dítě četlo jen obrázky, MÁ jsem četla já a postupně se dítě naučilo číst i MÁ. Dítě, které nemluví, ale čte pomocí znaku do řeči mi ukáže v tříslovné větě první obrázek, slovo MÁ přečtu já, dítě mi slovo ukáže v textu a poslední obrázek opět ukáže pomocí znaku.
-----
Odpověď: Existuje čítanka pro ZŠ Učíme se číst (autorkou je J. Wágnerová), která využívá genetickou metodu a v první části pracuje pouze s hůlkovými písmeny. Kromě samotné čítanky ještě existuje publikace Čítanka pro prvňáčky viz http://www.martinus.cz/?uItem=249305&gclid=CIPD-bDAqNACFcW4GwodlWADYA# . Obsahuje jednoduché příběhy ze života dětí psané velkými písmeny. Prohlížela jsem si to na internetu a docela se mi to líbilo, mrkněte na to. Jinak lze opět využit našich jednoduchých textů, které lze doplnit vlastními větami příp si sestavit pod situačním obrázkem text vlastní. Já jsem hodně dětem vytvářela vlastní texty s jejich jmény, jmény spolužáků a slovy, které četly, protože to je vždycky individuální záležitost vzhledem k tomu, že každé dítě čte jiná slova. Příklady individuálních čítanek jsou na našich stránkách, měly by vycházet i ze zájmu dětí. Těžko lze vytvářet univerzální čítanky, když chceme dítěti vybrat ke čtení určitá slova, která pro něj budou funkční a víme, že se jich třeba naučí jen omezený počet (viz příběh mé žákyně Pavlíny v rubrice Příběhy). Jiné je to, když má dítě potenciál na úplné zvládnutí čtecích dovedností - odpovídala jsem v minulém dotazu Pokročilá metodika. A možná ještě jeden tip, zvažte podle Vašich žáků - vytvořili jsme moc pěkné metodiky pro praktické školy dvouleté, které pracují s hůlkovými písmeny. Jsou tam jednoduché texty a spousta fotek a témata třeba Nakupování, vaření, úklid atd. Jsou to učebnice Uklidové práce a Údržba prádla a šití http://www.svitani.cz/kategorie-108&clanek-226-vyukove-materialy-pro-prakticke-skoly-dvoulete
-----
Odpověď je (vzhledem k malému množství informací o dítěti) spekulativní a “dát radu” jak eliminovat projevy nevhodného chování je nanejvýš problematické.
Zde nabízíme náhled, jak by bylo možné daný problém řešit:
Důkladná analýza a souhrn informací o dítěti:
Příklad nácviku nového/jiného modelu chování.
Za nejdůležitější považujeme sestavení Komunikačního profilu Matrix jehož výsledky mohou naznačit možnosti řešení problému nevhodného chování. Příčinou nevhodného chování může být nevhodně volená vzájemná komunikace.
Rozhodně nedoporučujeme vytvářet hranice pomocí fyzických trestů. Naopak doporučujeme držet se těch postupů, které Vám fungovaly bez ohledu na diagnózu - tedy pokud fungovalo strukturované učení a další postupy, které byly funkční, rozhodně je neopouštět a před speciální pedagožkou z SPC si je obhájit.
-----
Základní otázka, kterou je třeba si položit je, zda vaše žákyně zvládá sluchové rozlišování jednotlivých hlásek ve slovech, protože to je předpoklad úplného zvládnutí čtecí dovednosti. Lze to s úspěchem trénovat i během práce s obrázky a slovy. Já sama ve své práci s dětmi, když vidím u dítěte potenciál pro rozvoj sluchového vnímání a to, že si začíná všímat jednotlivých písmen, zařazuji tato cvičení do běžné výuky čtení s využitím globální metody (práce s obrázky a slovy). Například když přikládáme slova k obrázkům v rámci tématu, hláskuji jednotlivá slova a dítě mi podá správný obrázek, je-li slovo delší a dítě toto zatím nezvládá, mohu slovo slabikovat, případně kombinuji hlásky a slabiky, např. k -y -ta -ra. Zároveň vedu dítě k tomu, aby si všímalo jednotlivých písmen, nejčastěji si jako první zapamatuje A,I, které používáme jako spojky, dále pak M a ostatní samohlásky. Upozorňuji i na to, že písmena se ve slovech opakuji, např. najdi kde je A v těchto slovech atd. Cvičení k rozvoji sluchového vnímání, která popisuji máme na našich webových stránkách viz Sluchová syntéza slabiková. Pod názvem sluchová syntéza slabiková a hlásková. Cvičení lze různě modifikovat podle schopností dítěte, velmi důležitá je vizuální podpora pomocí obrázků z Prvního čtení.
Pokud má vaše žákyně potenciál pro rozvoj sluchového vnímání, může se samozřejmě časem naučit úplně číst v souladu s postupem výuky u globální metody čtení a číst tedy i úplně nová slova, bez podpory obrázků (popis též na našem webu). Pak samozřejmě zvládne i slova v jiném tvaru, protože při jejich čtení už využije sluchové vnímání hlásek. My obvykle ve výuce využíváme z globální metody pouze její část - tedy tzv. období paměti, kdy jsou dítěti předkládána slova (v našem případě doplněna obrázky) a ono si je má zapamatovat - to probíhá na základě zrakového vnímání. To právě umožňuje "číst" dětem, které mají obtíže ve sluchovém vnímání. Některé děti jsou schopny toto období překonat a sluchové vnímání dozraje, ty se naučí číst, řada dětí však své problémy ve sluchovém vnímání není schopna v důsledku svého handicapu překonat vůbec. Slovo číst dávám do uvozovek, protože oni vlastně technicky nečtou, ale zapamatovali si zrakem určitý počet slov. Výhodou je, že výběr slov můžeme ovlivnit v souladu s potřebami a zájmy dítěte, na rozdíl od klasických čítanek, kde si sice děti také mohou zapamatovat (zrakem) množství slov a často se to děje, ale tato slova nemohou příliš využít.
Za svou praxi se mi již povedlo několik dětí (např. děti s Downovým syndromem) úplně naučit číst globální metodou. Vždycky jsem důsledně do výuky zařazovala cvičení sluchového vnímání - slabikovou a hláskovou syntézu. Tyto děti nastupovaly do školy, obvykle po odkladu ŠD a četly, tedy jakékoliv slovo bez doprovodu obrázků. Naopak jsem zase pracovala s dětmi, které i přes to, že si byly schopny zapamatovat velké množství slov, třeba i více než 100, stále nebyly schopny sluchového rozlišování hlásek a tak nebyly schopny číst nová slova. Těm pak dělalo problém i tvarosloví - jiný tvar slova si musely zase "zapamatovat", příp. jsme takový tvar nahradili obrázkem.
-----
Na seriózní odpověď máme k dispozici velmi málo informací, před zahájením výuky čtení jakoukoliv metodou se snažíme získat co nejvíce informací o dítěti, právě proto, abychom správně vybrali vhodný způsob výuky a případně pracovali na odstranění zjištěných potíží v oblastech sluchového (fonematická diferenciace) a zrakového vnímání, podrobně také stanovujeme (popisujeme) způsob komunikace atd. Vše je popsáno na našich stránkách v záložce Předpoklady pro čtení. Je důležité vědět zda holčička "písmenkuje", protože si zapamatovala tvar písmen (rozlišuje je zrakově) nebo zda zvládá sluchové rozlišování hlásek (předpokládám, že ne vzhledem k tomu, že jí dělá problém přečíst slovo v jiném tvaru). Mohlo by pomoci cvičení slabikové a hlááskové syntézy, popsané na našich stránkách viz http://www.globalni-cteni.cz/clanek/predpoklady-pro-cteni/. Kromě toho předkládáme další návrhy:
Přejeme vám ať se vám práce s holčičkou daří, tak aby to bavilo ji i Vás a věříme, že vám naše rady budou užitečné.
-----
Čtecí listy s německými popisky lze vytvořit. Pozorně si pročtěte, jak doplňovat obrázky do různých formulářů. Např.: Přiřazování slov výběrem ze dvou - tří možností (formulář 4A nebo B). Z databáze si vyberte obrázky bez popisků.
Velké hůlkové písmo je pro zrakové vnímání jednodušší (nemá tolik drobných
detailů). Z Vašeho dotazu není zřetelné, jaký cíl u své dcerky, výukou globální
metody
čtení, sledujete:
Domníváme se, že dotaz by zasloužil širší diskuzi.
-----
Ano, za předpokladu, že je využívána k procvičování zrakového vnímání a diferenciace tvarů na principu porovnávání "stejné x jiné". V ukázce práce s formuláři "Johanka čte potraviny" a "Johanka čte oblečení" pracovní listy doplňovala 5ti letá dívenka (s dopomocí, slovním vedením, potvrzováním správného postupu).
-----